Friday 25 November 2011

dikepong 12 samseng..


MUNGKIN ada yang menganggap tugas sebagai anggota unit peronda atau MPV mudah kerana hanya menjalankan rondaan semata-mata.
Namun, bagi Konstabel Mohd. Zulkhaimi Abd. Rahman, 31, atau lebih mesra dikenali sebagai Khaimi, tugas tersebut merupakan satu amanah yang perlu dipikul dengan sebaiknya.






Kali pertama berjumpa dengan Khaimi ialah dalam majlis penghargaan kepada unit peronda MPV setelah berjaya menyuraikan satu kes pergaduhan antara kumpulan samseng pada Julai lalu di Ibu Pejabat Polis (IPD) Petaling Jaya.
Meskipun menyedari risiko tinggi terpaksa dihadapi, Khaimi menganggap tugas itu sebagai tanggungjawab besar yang diberikan kepada barisan hadapan pasukan keselamatan bagi menjaga keamanan dan mencegah jenayah.
Bagi Khaimi, sebagai anggota unit peronda, dia adalah pasukan yang pertama tiba di lokasi kejadian dan perlu membuat tindakan dan pertimbangan sewajarnya bagi mengawal keadaan.
"Anggota pertama tiba di lokasi memainkan peranan penting dalam mengawal situasi cemas seperti pergaduhan dan juga rompakan," jelas Khaimi yang bertugas di Unit Logistik selama dua tahun sebelum ditukarkan ke unit MPV.
Pernah satu ketika semasa melakukan rondaan, dia dan rakan setugas hampir ditetak dengan parang ketika cuba meleraikan pergaduhan kumpulan samseng.
"Bayangkan, ketika itu terdapat lebih kurang 12 ahli kumpulan samseng bersenjatakan parang cuba menyerang dan melanggar kami sehingga saya terpaksa melepaskan tembakan amaran," ujarnya.
Nampak mudah di mata umum, namun hakikatnya tugas sebagai anggota peronda memainkan peranan besar dalam usaha mencegah dan menyelesaikan kes jenayah.
Ini kerana, sebagai anggota terawal tiba di lokasi kejadian, segala maklumat perlu dikumpul dengan cepat dan betul sebelum dilaporkan kepada pegawai atasan.
Sebagai anggota peronda yang tiba di tempat kejadian, mereka bertanggungjawab mengesan barang kes dan juga suspek serta membuat laporan sebelum diserahkan kepada pegawai atasan.
Anak sulung daripada tujuh beradik ini berkata, sepanjang empat tahun menyertai unit tersebut, dia berhadapan dengan pelbagai situasi dan keadaan getir yang meletakkan dirinya di dalam bahaya.
Sepanjang tempoh itu juga, dia menerima tiga sijil penghargaan daripada Ketua Polis Daerah Petaling Jaya termasuk yang terbaru daripada Timbalan Ketua Polis Selangor pada Julai lalu.
Walaupun sibuk menjalankan tugas sebagai anggota peronda namun, dia telah bertemu jodoh dengan isteri kesayangan yang dikenalinya sebelum menyertai pasukan polis.
"Saya mengenali isteri saya hampir 10 tahun lalu ketika masih bekerja di Kelantan," jelasnya sambil tersenyum.
Mujurlah isteri Khaimi memahami kerjayanya dan tidak banyak membantah walaupun terpaksa mengorbankan masa cuti, malah anggota polis ini bersyukur mendapat seorang isteri yang memahami tugasnya.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...